maandag 13 juni 2011

19 februari 2011 (levens)kunst

Gister zijn See en ik naar Tiel geweest, naar atelier Mus. Beeldend kunstenaar Marjanke de Bruin gaat vier werkjes maken, geïnspireerd op See en mij. Daarvoor heb ik afgelopen weken foto’s geselecteerd uit ons rijke leven. Foto’s waar we samen opstaan. Ik, acht jaar oud, in mijn ‘safari-look’ communipak, en See er naast, met de knuffelhond Bello in haar armen. Hand in hand. Ik, zestien jaar oud, de arm om See heen en 'van de rug af gezien'. Jaren later, op de bank in de Minstraat, met mijn hoofd op haar schoot. Voor het Thomashuis, net voor de verhuizing. Stralend weer en stralende gezichten. Een leven samen, In beeld. Afgelopen maanden waren emotioneel. Het leven op het scherpst van de snede. Existentieel gefocust. Dat waar het over gaat: gerichte aandacht voor elkaar, liefde en zorg, verval en zoeken naar kansen en kwaliteit van leven. Voor mij hoort kunst daarbij. En dan is kunst meer dan opperste schoonheid. Levenskunst, op zoek naar het gouden moment. Samen in de auto op weg naar Tiel. Aan de thee, pratend over de vier schilderijtjes van ons samen. Waar schoonheid en troost elkaar raken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten