zaterdag 3 maart 2012

29 februari 2012 Introspectie

De warme lunch wordt in het Trappistenklooster in stilte genuttigd. Dat wil zeggen: geen conversatie – wel muziek. Vandaag (op deze heuse schrikkeldag) is dat Thijs van Leer zijn plaat (nog op LP verschenen) ‘Introspectie’. Dit is een heuse, nostalgische, jaren ‘70 –plaat, die wij thuis ook hadden en draaiden. De titel van deze LP sluit prachtig aan bij de reden van mijn verblijf in Koningshoeve. Dat kan haast geen toeval zijn. In mijn ‘cel’ lees ik, afgewisseld met het bezoek aan de diensten (lauden – sext – noon – verspers – completen). Mijn introspectie gaat wel beschouwd langs deze dagorde, inhoudelijk opgebouwd op drie ‘pijlers’. Het zijn als het ware thema´s die me helpen in mijn verhouding tot de Alzheimer bij See. Allereerst ´weten´, ofwel kennis nemen van Alzheimer, palliatieve zorg en optimale bejegening en begeleiding. Daar is een hoop over geschreven. Dan ´schoonheid´; hieronder versta ik mijn bronnen van esthetiek; beeldende kunst en muziek die troostend is. Ten derde ‘zingeving’, of mijn zoektocht hiernaar in barre tijden. In de verstilde omgeving van het klooster en heerlijk alleen stap ik van pijler naar pijler. Introspectie. Een aanrader voor elke mens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten